Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ганчарства. местачковага побыту пачатку 20 ст
местачковага побыту пачатку 20 ст. Лёгкі гратэск, гумарыстычная ці сентыменталь- ная афарбоўка ў спалучэнні з умелай стыпіззцыяй нада'юць вырабам ракаўскіх майстроў характар арыгінальных скульпту- рных твораў. Вельмі своеасаблівыя фігуркі людзей. Коннікі адпюстроўваюць пышнавусых гуса- раў ці амазонак з букетамі, Цікавыя парныя кампазіцыі, што адпюстроўваюць паненак з кавалерамі. Фігуркі «апрануты» ў характэ- рныя для таго часу касцюмы: паненкі — у капялюшыках з бантамі, доўгіх сукенках з папярынамі і вялікімі гузікамі, у руках — пышны букет ці сабачка. Кавалеры кураць цыгаркі. У крыху гумарыстычнай форме майстры змаглі перадаць нават характар персанажаў: заліхвацкасць гусараў, га- нарлівасць паненак, пыхпівасць кавапераў. Яркія плямы белай, зялёнай, чорнай эмалі (як і на ракаўскім посудзе 30-х гадоў), на- Несеныя адвольна, без якой-небудзь спро- бы выдзеліць тыя ці іншыя дэталі, надаюць вырабам дэкаратыўнасць. Такая накіраванасць раней ці пазней выя- Цацка *Коннік1930-я гады. Гліна, эмалі, глазураванне. Ракаў Валожынскага раёна. МСБК. вілася ў творчасці манстроў розных наро- даў. Блізкая ці падобная трактоўка ана- лагічных сюжэтаў сустракаецца ці нават пе- раважае, напрыклад, у рускіх цацках. Так, досыць пэўныя паралелі можна правесці паміж ракаўскай і дымкаўскай цацкай, што тлумачыцца, безумоўна, зусім не творчымі кантактамі, а аднолькавымі прынцыпамі падыходу майстроў да адлюстравання па- добных сюжэтаў. Сёння цацачны промысел у сваім тра- дыцыйным выглядзе практычна не існуе. Аднак адраджэнне цікавасці да традыцый- ных відаў народнай творчасці выклікае імпэт у маладых майстроў. Гэта ўжо выяў- ляе новы, другасны ўзровень развіцця. Найбольш паказальныя пошукі М.Ржаву- цкага (1947 г.н.) з в.Неманіца Барысаў- скага раёна. Яго мініяцюрныя глазураваныя і распісныя цацкі ўяўляюць сабой абагу- лены вобраз колішніх вырабаў, ад якіх узята ўсё лепшае, што мог набыць майстар ад знаёмства з музейнымі экспанатамі і публікацыямі. Конікі, пеўнікі, баранчыкі ўдала стылізаваныя, дакладныя па пла- Цацка < Пара*. 1930-я гады. Гліна, эмалі, глазураванне. Ракаў Валожынскага раёна. МСБК. Я. М. Сахуга. Народнае мастацтва Беларусі стыцы, дасканалыя ў выкананні. Некаторыя вырабы майстар таніруе ў белы колер, аздабляе размалёўкай, апе ў неафарбава- ных сувязь з традыцыямі ўсё ж больш пры- Кметная. Падобным характарам вызнача- юцца і цацкі В.Клімчыка (1949 г.н.) з Бары- Сава. У такім жа напрамку працуюць і іншыя маладыя майстры. Іх творчасць не столькі традыцыйная, колькі «па матывах» трады- цый. Аднак гэта, відаць, найбольш рэапьны кірунак дапейшага развіцця дробнай гліня- най пластыкі. * * * Як відаць, беларуская народная кераміка складвалася і развівалася галоўным чынам
|