Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
У напрамку задавальнення бытавых патрэб.
Мастацкае аблічча ганчарнага посуду ства- ралася за кошт своеасаблівай пластычнасці і скульптурнасці, яскрава выяўленых пры- родных уласцівасцяў матэрыялу. Для традыцыйных народных ганчарных вырабаў Беларусі яркі роспіс ці багаты ляпны дэкор нехарактэрныя. Дэкор абмяжоўваўся га- Цацкі *Коннікі*•. 1930-я гады. Гліна, эмалі, глазураванне. Ракаў Валожынскага раёна. МСБК. лоўным чынам сціплымі хвалістымі і пра- мымі паяскамі, прадрапанымі ці ангобнымі. У большасці выпадкаў месцаразмяшчэнне дэкору знойдзена досыць удала, паяскі падкрэсліваюць кругавы, вярчальны хара- ктар вырабаў, геаметрычныя і стылізаваныя раслінныя ўзоры акцэнтуюць найбольш прыкметныя часткі. У роспісах амаль не су- стракаюцца канкрэтныя формы, паколькі майстры, па-першае, карысталіся абмежа- ванымі сродкамі дэкору, па-другое, раз- глядалі паверхню вырабаў не як карцінную Плоскасць, а як форму, якая патрабуе за- вяршэння сродкамі дэкору. Такія мастацкія асаблівасці беларускай народнай керамікі адрозніваюць яе ад вы- рабаў паўднёвых суседзяў (напрыклад, За- карпацця), якія надавалі вялікае значэнне мастацкай расфарбоўцы посуду. У той жа час беларуская народная кераміка выяўляе амаль поўныя ці блізкія аналогіі з вырабамі Цэнтральнай Расіі, Літвы, Латвіі, паўночнай і ўсходняй Украіны, суседніх тэрыторый Польшчы, утвараючы значны адзіны арэап Ганчарства у лясной паласе Усходняй Еўропы. Най- больш прыкметнымі з'явамі ў гэтым арэале можна лічыць чорнаглянцаваную і бела- гліняную з ангобнай размалёўкай кераміку, прычым лепшыя яе ўзоры адзначаны якраз на Беларусі — у Гарадной і Пружанах. Дробная пластыка таксама цалкам укладваецца ў стылістыку гэтага віду наро- днага мастацтва ўсходніх славян і іншых су- седніх народаў. Яе практычна не закрануў параўнаўча позні дэкаратывізм, у боль- шасці выпадкаў яе характар выяўляе ста- ражытнае магічнае паходжанне. Адзначаныя асаблівасці тлумачаць сціп- лае бытаванне фігурных ляпных вырабаў — сустракаліся яны спарадычна, вытворчасць іх была справаю асобных найбольш умелых майстроў, не ператварыўшыся ў шырока- развіты промысел (як, напрыклад, у Ска- піне ў Расіі). У нашы дні народны ганчарны промысел Перажывае прыкметны заняпад. Маштабы яго мінімальныя, асартымент вырабаў мо- цна звузіўся, формы здрабнелі і спрас- ціліся. Разам з тым апошнім часам адзнача- Майстрыха-цацачніца П.Шматко з Зембіна Барысаўскага раёна. 1990. ецца стабілізацыя гэтага працэсу, у некато-
|