Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ражытных цацак выконвала абедзве функ-
цыі: іх давалі гуляць дзецям, каб аднача- сова цацкі аберагалі іх ад «нячыстай сілы», дапамагалі вьірасці здаровымі і моцнымі. Традыцыі вырабу глінянай цацкі без зна- чных змен захавапіся і да 19 — пачатку 20 стагоддзя — часу своеасаблівага росквіту гэтага віду народнага мастацтва. Цацку ма- сава ляпілі практычна ва ўсіх ганчарных цэн- трах. Своеасаблівая прырода гэтага віду на- роднага мастацтва, спецыфіка вытворчасці, выпрацаваная яшчэ ў старажытнасці, хара- ктар і стылістыка мала чым адрозніваліся як у межах Беларусі, так і на іншых тэрыто- рыях Еўропы. Часавай і тэрытарыяльнай устойлівасцю вызначаецца і выбар сюжэ- таў: конь, коннік, птушка, жаночая фігура. Такі дыяпазон сюжэтаў традыцыйнай глінянай цацкі не выпадковы. Ен склаўся пад уздзеяннем старажытных поглядаў і вера- ванняў земляробаў-славян. Аднолькавы для мастацтва ўсходніх славян, ён пацвярджае агульнасць іх фапьклорных вытокаў. I хоць у апошняе стагоддзе майстры-цацачнікі сваю творчасць са старажытнымі вераван- нямі практычна не звязвалі, традыцыя ака- звала вырашапьны ўплыў. Навыкі і прыёмы лепкі цацак выпрацоўвапіся стагоддзямі, многімі пакаленнямі ганчароў, і гэта нара- джала найбольш выразныя, дасканалыя і Абагульненыя формы. Аднак, у адрозненне ад суседніх спа- вянскіх народаў, у беларусаў вытворчасць глінянай цацкі не набыла характару сама- стойнага промыслу. У большасці выпадкаў яе выраб спадарожнічаў ганчарству як па- Цацка < КоннікПачатак 20 cm. Гліна, ан- гобны роспіс. Магілёўшчына. Народнае мастацтва Беларусі бочны занятак: гаспадар «выкручваў» ган- чарны посуд, гаспадыня, a то і дзеці ляпілі свістулькі. Такі спадарожны характар цацкі тлумачыць яе вызначальную асаблівасць: як правіла, яе не размалёўралі, а глазуравалі, як і посуд, аднатоннай палівай. У гэтых адносінах яна блізкая да аналагічных выра- баў Літвы, некаторых цэнтраў Расіі, Укра- іны, Польшчы. У традыцыйных асяродках задымленай керамікі чорны колер мела і Цацка, якая абпальвалася разам з посудам, У мастацкіх адносінах гліняная цацка ціка- вая тым, што спапучае ў сабе дзве нібыта несумяшчальныя асаблівасці. 3 аднаго боку — глыбокая традыцыйнасць, устойпі- васць і абмежаванасць сюжэтаў, а таксама падобная яе трактоўка на значных тэрыто- рыях Еўропы. Гэта збліжае беларускую на- родную цацку з аналагічным відам маста- цтва і суседніх, і больш далёкіх народаў. 3 другога боку — індывідуальнасць почыр- каў кожнага майстра і адсюль — бяскон- цая разнастайнасць трактоўкі адных і тых жа традыцыйных тэмаў і сюжэтаў. Калі мо-
|