Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Т. Шевченко: період «трьох літ».
Період «трьох літ» - так називають проміжок часу між 1843 і 1847 роками в творчості видатного українського поета, письменника, художника Тараса Григоровича Шевченка. Це період творчої зрілості поета. Романтичний напрямок його творів відходить на другий план і вони набувають більш реалістичного характеру. По-новому звучать мотиви революційної боротьби у творах Шевченка періоду «Трьох літ» (1843—1845). На початку цього періоду у 1843 році поет подорожує Україною. Він відвідує Київ, Кирилівку, подорожує по містах і селах Полтавщини, Чернігівщини та Київщини. Поета болісно вразили картини нужденного життя кріпаків, їх безправне становище. Провівши 8 місяців в Україні, Шевченко зрозумів своє історичне завдання і свій обов'язок перед батьківщиною як прямий шлях безкомпромісної революційної боротьби. Перехід Шевченка до нового періоду літературної діяльності позначився в поемах «Розрита могила» (1843), «Чигрине, Чигрине» (1844) і «Сон» (1844). Поет написав ці твори під безпосереднім враженням від тогочасної дійсності в Україні. Під час своєї подорожі поет познайомився з родиною Рєпніна. Брат князя Рєпніна був декабристом, якого заслали на каторжні роботу. Тому письменник у своєму першому творі періоду трьох літ «Тризна» показує діяльність декабристів співчуває їм. На початку 1844 року Шевченко повертається до Петербургу, під враженням від подорожі по Україні він пише багато революційних творів. Одним із таких є «Сон». В цьому творі письменник викриває самодержавно-кріпосницький лад царської Росії. Поет висміює російського царя Миколу першого, царицю та інших політичних діячів. Автор з їдким сарказмом змалював свавілля та жорстокість російського царату і закликав до знищення цієї деспотичної системи. Поема «Сон» уважається одним з найвизначніших взірців світової сатири. Сатиричні ознаки також помітні в політичних поемах Шевченка «Великий льох», «Кавказ», «І мертвим, і живим…» та вірші «Холодний Яр» (усі 1845). У поемі-містерії «Великий льох», що складається з трьох частин («Три душі», «Три ворони», «Три лірники») й епілогу («Стоїть в селі Суботові»), Шевченко втілив свої роздуми про історичну долю України в алегоричних образах, що зазнали в літературознавстві особливо тенденційної інтерпретації (Шевченкова наскрізь негативна оцінка Переяславської угоди різко суперечить так званим «Тезам про 300-річчя возз'єднання України з Росією»). У творі «Кавказ», що поєднує жанрові ознаки лірично-сатиричної поеми, політичної медитації та героїчної оди, Шевченко із сарказмом виступив проти гнобительської політики царської Росії і закликав пригноблені народи до революційної боротьби. Ця поема Шевченка мала значний вплив на розвиток самосвідомості не тільки в Україні. Шевченкове послання «І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм…» — вдумливий поетичний аналіз тогочасного суспільно-політичного і національно-культурного життя в Україні, що мала служити дороговказом на шляху національного, соціального і культурного відродження українського народу. У поезії «Холодний Яр» Шевченко відкинув негативний погляд історика А. Скальковського на гайдамацький рух і, назвавши Миколу І «лютим Нероном», гостро картав ту частину українського панства, що покірно плазувала перед російським царатом. У грудні 1845 Шевченко написав цикл віршів під назвою «Давидові псалми» — перша його спроба переспіву й осучаснення біблійних текстів. Уміло зашифрованою формою псалмів поет засуджував тогочасний лад, надаючи старозавітним текстам зрозумілу для читача політичну спрямованість. У вірші «Три літа», що дав назву альбомній збірці автографів поета, Шевченко змальовує процес свого «прозрівання» і говорить про зміни, які сталися за цей час у його світогляді й творчості. Характерним для нового періоду творчості Шевченка є також вірш «Минають дні, минають ночі». У ньому поет пристрасно засуджує суспільну бездіяльність і пасивність та закликає до дії й боротьби. Цикл «Три літа» завершується «Заповітом», одним з найдосконаліших зразків світової політичної лірики. У 1845 році поет знову повертається на батьківщину, де працює у складі археологічної комісії, вивчає історичні та культурні пам’ятки українського народу. В цей час Шевченко пише поему «Єретик». У цій поемі в історичному образі Яна Гуса, поет оспівує борця проти реакційного Ватикану, борця за визволення слов’янських народів від іноземних загарбників. Поєднуючи історичний сюжет (засудження і спалення чеського реформатора Гуса в Констанці 1415 року) з дійсністю свого часу, Шевченко створив поему, яка була сприйнята читачами як алюзія на адресу російського царату. В історично-побутовій поемі «Сліпий» («Невольник») Шевченко гнівно осудив Катерину ІІ за зруйнування Запорізької Січі та закріпачення українського селянства. До збірки «Три літа» включено також соціально-побутові поеми «Сова» (1844) і «Наймичка» (1845). У поемі «Сова» змальовано трагічну долю матері-вдови, у якої забрали в солдати єдиного сина. До зображення нового аспекту морально-психологічної драми матері-покритки звернувся Шевченко в поемі «Наймичка». Ця тема хвилювала поета протягом усієї творчої діяльності. До неї він звертався в ранній поемі «Катерина», а згодом — у поемах «Відьма» (1847), «Марина» (1848) та інших. Тему трагічної долі покритки Шевченко розробляв також у відмінних одна від одної баладах «Лілея» та «Русалка» (обидві 1846). Наступним історичним героєм, до якого звертається автор, є Богдан Хмельницький у вірші «Розрита могила». Письменник висловлює своє обурення за те що славний гетьман допустив велику помилку підписавши договір про об’єднання з Росією. У всіх бідах тогочасної України автор звинувачую саме його. Взагалі автор в своїх творах дуже чітко передав історичні образи. Вони відіграли важливу роль в творах Шевченка. На їх прикладі автор закликав народ до рішучих дій проти гнобителів. Автор давав характеристику їхнім вчинкам, і закликав народ розбудити свою самосвідомість і повірити, що вони є українці. Також автор продовжує свою художню діяльність, він видає альбом «Живописна Україна», куди ввійшло шість офортів. Особливої уваги заслуговує естамп «Дари в Чигирині 1649 року», присвяченій історичній темі возз’єднання України з Росією. 87. Останні роки життя і творчості (1857-1861 pp.) З нагоди коронації Олександра II (1855 р.) багато політичних в'язнів одержали амністію, але прізвища поета в їхньому Списку не значилось. Завдяки клопотанням друзів поета в Петербурзі (найбільше віце-президент Академії мистецтв Ф. П. Толстой) 2 серпня 1857 р. Шевченко одержав офіційне звільнення. Того ж дня на рибальському човні він відбув до Астрахані. Очікуючи пароплава, він змушений був зупинитись у цьому місті на тривалий час. Спочатку йому дав притулок офіцер Новопетровського укріплення Л. О. Бурцев, який квартирував в Астрахані, а потім поет сам зняв невелику комірчину. Шевченко здружився з представниками місцевої інтелігенції, ознайомився з історією міста, відвідував єдину в місті бібліотеку. Долею поета спочатку переймався його колишній знайомий по Академії, а потім відомий рибопромисловець О. Сапожников, який запропонував Шевченкові їхати до Нижнього Новгорода в каюті з його сім'єю. Але згодом Шевченко записав у «Журналі», що Сапожников почав цуратися його, ставився до нього, як вельможа. Не в нашім краю, Богу милім, Не за гетьманів і царів. А в римській ідольській землі Се беззаконие творилось. А ти, прескорбная, не знаєш, Де він конає, пропадає! Ідеш шукать його в Сибір Чи теє... в Скіфію... «Неофіти» — не перший твір, у якому Шевченко порівнює правління Миколи І з правлінням найжор-стокішого римського імператора Нерона. І як Нерона проголосили богом Юпітером, так російські самодержці вважались помазаниками Бога на землі. Не громом праведним, святим Тебе уб'ють. Ножем тупим Тебе заріжуть, мов собаку, уб? ють обухом
По-новому трактує автор і образ матері, який є уособленням величі матерів і дружин декабристів. Алкідова мати — не просто мати-страдниця. Смерть сина не вбила її і не зломила: мати продовжує боротьбу, розпочату сином. Найшовсь-таки один козак Із міліона свинопасів, Що царство все оголосив: Сатрапа в морду затопив. Шевченко дорікає землякам за те, що вони не підтримали сміливого «святого лицаря», а оголосили його юродивим, дозволили цареві послати його на каторгу. Шевченко гнівно засуджує антинародну політику царизму, а до самодержця звертається: «Безбожний царю! Творче зла! Правди гонителю жестокий!» Гнів поета спрямовано і проти церкви, яка допомагала царизмові запроваджувати політику соціального і національного гноблення. У творі також яскраво зображено вболівання поета за долю народу і його захисників, «споборників святої волі». ...Добра не жди, Не жди сподіваної волі — Вона заснула: цар Микола Її приспав.
Отже, нічого чекати свободи від царської реформи. Вказавши на винуватців горя народного, на можновладців, які «приспали» волю, поет закликав до боротьби: А щоб збудить Хиренну волю, треба миром, Громадою обух сталить, Та добре вигострить сокиру — Та й заходиться вже будить. Це був відкритий заклик народові готуватись до збройного повалення самодержавства, до революції. До Шевченка такого заклику ніхто не проголошував так відверто і пристрасно. У цьому творі ми також бачимо яскраве сатиричне викриття ганебної ролі панства в поневоленні України. Бо саме воно зрадило свій народ, віддавши його на знущання російському самодержавству. У вірші широко використано алегорію. Так, бажана воля — «небога», «будить» її — значить боротися проти царської сваволі, «миром, громадою обух сталить» — готуватися до збройного повстання проти самодержавства. Упродовж усього свого життя Т. Шевченко мріяв про щасливе майбутнє рідної України. В останні роки життя мрії поета набули пророчого звучання, вислови стали твердими і рішучими. У поезії «І Архімед, і Галілей...» поет висловлює переконання, що в майбутньому на всій землі пануватимуть свобода і братерство між людьми: І на оновленій землі Врага не буде, супостата, А буде син, і буде мати, І будуть люде на землі. Поет не деталізує шляхів оновлення, а стверджує, що люди не просто існуватимуть, а будуть жити щасливо. Дієслова «буде», «будуть» набувають у творі узагальнюючого значення: бути — значить жити повнокровним життям. Тему щасливого майбутнього Тарас Шевченко продовжує й у вірші «Ісаія. Глава 35». Пророцтва стародавнього єврейського пророка Ісаії, автора однієї з книг Біблії, стали для Шевченка джерелом наслідування. Поет змальовує справжній рай, який може запанувати на землі лише тоді, коли незрячі люди «дива Господнії побачать», коли «німим отверзуться уста», коли раби стануть вільними і зможуть подивитись на світ іншими очима, і не боятимуться сказати слово правди. Тобто коли мільйони усвідомлять себе людьми, тоді й прийде кінець поневоленню. У перших же рядках автор створив гімн щасливому вільному життю: Радуйся, ниво неполитая! Радуйся, земле не повитая Квітчастим злаком! Розпустись, Рожевим крином процвіти!
Поет переконаний, що земля обов'язково оновиться і буде такою квітучою, «мов Іорданові святиє луги зелені, береги!» Але оновлення відбудеться тільки тоді, коли буде встановлено справедливість («на землю правда прилетить»). Вільна праця на благо людей, які усвідомили свою гідність, створить диво «і пустиню опанують веселії села». Поет переосмислює біблійні образи: картини природи України порівнюються з лугами і берегами палестинськими. У нове щасливе життя знайдуть дорогу тільки раби, тобто тогочасне поневолене селянство, а владики (поміщики й царі) «не найдуть тих шляхів». Поет широко використовує релігійну лексику для змалювання нового життя: «радуйтеся, вбогодухі», «незрячі прозрять», «німим отверзуться уста», Бог «воздає злодіям за злая!». Творчість поета останніх років позначилась появою невеликих віршів. Деякі з них, такі як «Молитва», являють собою цикл коротких афористичних закликів. «Всесвітніми шинкарями» називає поет царів, які закували народ в кайдани соціального і національного гноблення. Його молитва звучить не як звернення смиренної людини до Бога з проханням, а як вимога справедливої кари, адже царат держав у склепі рабства не окремих людей, а цілі народи. У цьому вірші ми бачимо яскраве поєднання двох протилежних мотивів, характерне для всієї творчості великого Кобзаря, — народолюбство та цареборство. Так, поет звертається до Бога з молитвою «царів, кровавих шинкарів, у пута кутії окуй, в склепу глибокім замуруй», а людям фізичної та розумової праці на користь народу («робочим головам, рукам», «трудящим людям») прохає ниспослати Божу силу. Оскільки тільки Бог спроможний вершити справедливу кару, тільки Богові дано судити людей за їхні вчинки, то тільки він, всеблагий, і може воздати людям за їх терпіння. Але не милості просить поет для свого народу, а сили, щоб зламати кайдани. Ця сила потрібна всім, хто чистий серцем, щоб цю чистоту не забруднили гнобителі. Собі автор не просить милості, не просить в Бога матеріальної винагороди за страждання, а просить: «Подай любов, сердечний рай», а також «любити правду на землі». А для всього українського народу Шевченко просить Бога послати «єдиномислія» і «братолюбія», бо тільки з ними можна побудувати нове щасливе майбутнє. Для більш точного вираження основної ідеї вірша поет широко використовує контраст («царі, всесвітні шинкарі» — «робочі голови, руки»), риторичні звертання («мій Боже», «всеблагий», «о Господи») і повтори («всесвітні шинкарі» — «кровавішинкарі», «на сій окраденій землі...» — «на їх окраденій землі свою ти силу ниспошли», «а чистих серцем? Коло їх постав ти ангели свої...»), церковнослов'янізми («доброзиждущим рукам», «єдиномисліє», «злоначинающиї спини»). У 60-ті роки XIX століття широкого розмаху Набуває організація недільних шкіл. Уже тяжко хворий поет створює для них «Буквар», який вийшов друком у січні 1861 р. Буквар містив багато текстів для читання, у яких перевага віддавалася народним думам, прислів'ямі приказкам. Т. Ґ. Шевченко мріяв написати й інші підручники для недільних шкіл, але хвороба й передчасна смерть не дозволили йому здійснити цей намір. Останній свій вірш «Чи не покинуть нам, небого...» великий Кобзар написав за 10 днів до смерті. Десятого березня 1861 р. Тарас Григорович Шевченко помер. Спочатку його було поховано в Петербурзі на Смоленському кладовищі, а в травні 1861 р. перепоховано на Чернечій горі поблизу Канева. Доля Великого Кобзаря склалася трагічно, але одне його ім'я наганяло страху на панівну верхівку царської Росії. Навіть смерть поета могла стати першою іскоркою того великого вогню боротьби за незалежність, який в усі віки жив в українському народі. Тому уряд прагнув, щоб звістка про смерть Кобзаря не набула широкого розголосу. У петербурзьких газетах про смерть Шевченка було повідомлено лише двома днями пізніше — у день похорону. Але вже під вечір 10 березня були надіслані телеграми в Київ, Харків, Чернігів, Полтаву, Кременчук, Одесу, Херсон, Катеринослав та інші міста, куди можна було подати звістку телеграфом. Царський уряд заборонив служити панахиду по померлому, оскільки він був «політичний злочинець». І тільки після клопотань громадськості було дозволено відправити панахиду в академічній церкві. Того ж дня панахиди відбулися і в багатьох містах України, хоча і під наглядом поліцій. Вся Україна поринула в жалобу. Звістка про смерть Шевченка дійшла в Дрезден до родини Толстих, у Лондон — до Герцена, у Париж —до Марка Вовчка та Тургенева. Ховали Кобзаря на кошти, зібрані його товаришами-художниками. Його друзями було вирішено перевезти прах поета (відповідно до його поетичного заповіту) в Україну; спорудити пам'ятник Кобзареві; заснувати народну школу імені Шевченка, утримувати кількох стипендіатів в Київському та Харківському університетах, в Одеському ліцеї та Академії мистецтв. Було також вирішено здійснити перевидання творів поета, призначити премії за кращу біографію Шевченка українською мовою та за кращий критичний огляд його творів, а також надати допомогу родині поета. Друзі Шевченка вирішили, що один з них щорічно відвідуватиме могилу Кобзаря в Україні. 88.
|