Главная страница
Случайная страница
КАТЕГОРИИ:
АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Умови підбору техніки і прийомів створення зображень
Рисункові сесії з дошкільнятами і молодшими школярами не повинні обмежуватися звичайним набором образотворчих засобів (папір, пензлі, фарби) і традиційними способами їх використання. Дитина більш охоче включається в процес, відмінний від того, до чого він звик. Перерахуємо умови підбору техніки і прийомів створення зображень, від яких залежить успішність арт-терапевтичного процесу з дітьми.
Умова 1. Техніки і прийоми повинні підбиратися за принципом простоти і ефектності. Дитина не повинна відчувати труднощі при створенні зображення з допомогою запропонованої техніки. Будь-які зусилля в ході роботи повинні бути цікаві, оригінальні, приємні дитині. Стикаючись з труднощами, нехай навіть уявними, діти реагують звичним для них чином. Як правило, психологам доводиться мати справу з дітьми, які на перешкоди реагують різними формами захисту. Наявність труднощів будь-якого плану - навчальних, комунікативних, емоційних, сімейних, перед якими дитина відчуває себе слабким і незахищеним, колись спровокувало появу проблем, з якими уважні батьки згодом звернулися до дитячого психолога. Арт-терапія передбачає створення безпечних умов, що сприяють самовираженню і спонтанної активності, викликає нові способи активності і допомагає їх закріпити.
Умова 2. Цікавими та привабливими повинні бути і процес створення зображення, і результат. Обидві складові в рівній мірі цінні для дитини, і це відповідає природі дитячого малювання, є його особливістю. Образотворча техніка не суперечить потребам і можливостям дитячого віку, якщо володіє зазначеної рисою. Створювати зображення в цій техніці буде для дитини також природно, як малювати.
Умова 3. Образотворчі техніки і способи повинні бути нетрадиційними. По-перше, нові образотворчі способи мотивують діяльність, спрямовують і утримують увагу. По-друге, має значення отримання дитиною незвичайного досвіду. Раз досвід незвичайний, то при його придбанні знижується контроль свідомості, слабшають захисні механізми. У цьому зображенні присутній більше свободи самовираження, а значить, неусвідомленої інформації. Маленькі діти з задоволенням включаються в створення зображень незвичайним способом, наприклад, за допомогою сухого листя чи ниток.
Арсенал способів створення зображень широкий: акватуш, малювання сипучими продуктами або засушеними листям, малювання пальцями і долонями, пульверизатором і т.д.Трохи фантазії, і на піску, приклеєному до паперу, розквітнуть квіти, в повітря злетить феєрверк з дрібних папірців, плями перетворяться на метеликів, плями фарби - в небачених тварин. Хлопці відчують свій успіх, адже вони зможуть перемогти злих чудовиськ, спалити свої страхи, помирити іграшки.
Прийоми роботи: образотворчі техніки
Мащення У буквальному розумінні «бруднити» - означає «бруднити, грязнити». У нашому випадку, в умовах арт-сесії, мова йде про спонтанні малюнках дошкільнят і молодших школярів, виконаних в абстрактній манері, що мають схожість з малюнками дозображувального періоду. Визначення «мащення» обрано у зв'язку з неструктурованістю зображень, відсутністю сюжету, поєднанням абстрактних форм і кольорових плям. Крім зовнішньої подібності зображень, є схожість у способі їх створення: ритмічності руху руки, композиційної випадковості мазків і штрихів, розмазування і розбризкуванні фарби, нанесенні безлічі шарів і змішуванні кольорів.
Найбільш насиченими по втіленню і емоційно яскравими є гуашові або акварельні зображення. Фарби ініціюють спонтанність, допомагають більш відкрито проявляти різноманітні емоції, досліджувати власні переживання. Їх можна описати в привабливу для дітей форму: вони можуть замазувати фарбою вхід до печери; бризками, плямами, різноманітними лініями створювати міста, явища природи, казкових істот; зафарбовувати кольоровою крейдою власний силует, намальований на підлозі.
Мащення за зовнішнім виглядом часом виглядають як деструктивні дії з фарбами, крейдою. Проте ігрова оболонка відтягує увагу від не приймаються в звичайному житті вчинків, дозволяє дитині без побоювань задовольнити деструктивні потягу. Діти не малюють в тому розумінні, до якого вони звикли за роки навчання. У мащенні немає категорій «правильно-неправильно», «добре-погано», немає еталонів. Відсутність критеріїв оцінки мащення виключає і саму оцінку. Хоча є діти, які не можуть обійтися без оцінок, зовнішніх або внутрішніх, а тому висувають для себе та інших власні критерії. Наприклад, привабливість колірної гами або акуратність. У цих випадках нав'язування оцінки усувається дорослим, в результаті йдуть напруга, невизначеність, страх, сумніви.
Нестандартність процесу призводить дітей до власних маленьким відкриттям. Як ми вже відзначали, часто в ході мащення діти відмовляються від пензликів, губок і починають малювати пальцями і долонями. Новизна мащення, незвичайність, і в той же час, природність, спорідненість дитячої природі сприяють тому, що дитина «забуває» про соціальні заборонах і табу. Мащення можуть проходити не тільки у вигляді безпосередніх розфарбовування, розмазування і т.д., вони можуть стати частиною образотворчих технік (наприклад, монотипії, яка буде описана нижче, або акватуші).
Остання техніка - акватуш - проста, незвичайна і близька дитячим іграм з водою. Першим шаром на аркуш паперу великими мазками наноситься гуашевих малюнок. Після його підсихання другим шаром весь аркуш покривається чорною тушшю (остання сохне швидко, якщо її шар не занадто товстий). Потім малюнок опускається у воду. У воді гуаш майже змивається, а туш - лише частково. У результаті на чорному тлі залишається тонований малюнок з розмитими контурами. Весь процес, кожен його етап утримує інтерес творців. За допомогою акватуші діти з дефіцитом уваги набувають можливість отримати радість від поетапної діяльності з відсунутим результатом, а відчувають негативізм отримують спонукальний мотив для включення в творчу діяльність.
Результат мащення може мати вельми привабливий вигляд, або навпаки, являти собою буде безформна пляма. Іноді дитина замазує фарбою всю поверхню листа, ретельно знищуючи прогалини і щілини біля кромки. При цьому папір під силою натиску може витиратися до утворення кошлатання або навіть протиратися до дірок. Не можна сказати, що дитина діє спонтанно, так як вона націлено досягає результату - абсолютно зафарбованої чи деформованої поверхні. Часом в процесі мащення дитина наливає з банки для полоскання кистей або вичавлює з губки воду на поверхню листа, скла. Вода так само, як і фарби, служить матеріалом для мащення. Часто трапляється, що виникло на аркуші зображення, яке можна назвати дійсно гарним, цікавим, експресивним, замазується зверху потворними, що руйнують зримий образ плямами, ляпами, розводами. Результат створення зримого образу для автора має суб'єктивну оцінку, і вона може не збігатися з оцінкою інших. Часом, починаючи малювати яскравими фарбами, дитина переходить на темні кольори, або змішує зібрані на аркуші фарби в одні бурі плями. Прагнення до задоволення від контакту з водою і брудом природним чином розкривається, коли дитина відчуває психологічну безпеку і розслабляється.
Робота на одному аркуші в парі або всією групою додає виразності результату, а також збагачує взаємодія дітей.
|