Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Разны, ясны, вывераны.
Прасніцы-дошчачкі, што набылі пашырэн- не разам з калаўротамі на пачатку 20 ст., ярка дэманструюць змены, якія адбыліся ў Дэкоры на працягу першай паловы 20 ст. Раннія ўзоры звяртаюць на сябе ўвагу пера- Вагай трохгранна-выемчатай разьбы ста- ражытнага сімвалічнага характару. Цэн- Тральнае месца займаюць традыцыйныя кругі-разеткі. Дробныя зубчыкі кампану- юцца ў квадраты, прамавугольнікі, пілкі. Разьба вызначаецца выразнасцю, строга- сцю, нейкай асаблівай высакароднасцю. Аднак большасць узораў сведчыць пра тое, што ў 1920—30-я гады сімвалічны сэнс Мастацкая апрацоўка дрэва старажытных геаметрычных матываў стаў забывацца. Майстры імкнуцца да рэалісты- чнага адлюстравання рэчаіснасці, актыўна ўключаюць у старажытны геаметрычны дэ- кор сімвалічнага характару адпюстраванні гапінак з лістамі, кветак, букетаў, сілуэты птушак, нават цзлыя сюжэтныя сцэнкі: пралля за працай, коннік і інш. Нярэдка разьба ўкрывае ўсю лопасць, аднак, у адрозненне ад аналагічных літоўскіх, поль- скіх ці шведскіх прасніц-дошчачак, белару- скія наскрозь ніколі не праразаліся, захоў- ваючы натуральны масіў драўлянай ппос- касці. Пры ўсёй разнастайнасці дэкору на камя- нецкіх прасніцах вылучаюцца тры асноўныя віды кампазіцыі. Першы, найбольш пашы- раны: вялікі круг-разетка ў цэнтры і не- капькі меншых — уверсе і ўнізе. Цэнтра- льны матыў звычайна абкружаны адным ці некалькімі канцэнтрычнымі кругамі з зубчыкаў рознага памеру і вызначаецца дасканаласцю і выразнасцю. Другі від кам- пазіцыі — буйны ромб у цэнтры, нарэзаны дробнымі зубчыкамі; трэці — круг-разетка Прасніца. 1937. Дрэва, разьба, расфарбоў- ка. Жылічы Камянецкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі ў цэнтры і вялікі прамавугольнік з зубчыкаў у ніжняй частцы лопасці. Свабодная ппошча поля запоўнена разеткамі, зубчыкамі, раслінным узорам. Кампазіцыя дэкору на камянецкіх прас- ніцах асабліва цікавая тым, што вельмі нага- двае разьбу на прасніцах рускай Поўначы, характар аздаблення якіх даў падставу ака- дэміку Б.Рыбакову пабудаваць версію пра ўвасабленне народнымі майстрамі геа- цэнтрычнай сістэмы, ідэі дня і ночы, круга- бегу сутак. Вялікі круг-разетка ў цэнтры — сімвап сонца, мапенькія разеткі ўверсе па- казваюць яго шлях па небасхіле на працягу дня; прамавугольнік у ніжняй частцы ло- пасці, які складаецца з трохвугольных зубчыкаў, — сімвал зямлі, ён і на самай справе нагадвае ўзаранае поле. Круг-разе- тка пад ім, на ножцы прасніцы, абазначае
|