Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Гата распрацаваныя адмыслова закручаныя
спіралі «галінак». У краінах на ўсход ад Францыі такая кампазіцыя хоць і пашырана, але больш стрыманая, асабліва ў эпоху го- тыкі і Рэнесансу. Рэдкія ўцалелыя ўзоры падобных выра- баў на Беларусі цалкам укладваюцца ў гэты напрамак. Прыкладам з'яўляюцца дзвярныя завесы касцёла пачатку 17 ст. ў в.Крамяніца Зэльвенскага раёна, выкана- ныя ў стылі заходнееўрапейскага Рэнесансу з яго ўраўнаважанасцю, логікай і кан- струкцыйнасцю формаў. Масіўная, з ба- чнымі слядамі кавання стужка завесы каля самага пачатку разгаліноўваецца на два спіралепадобныя завіткі, якія выразна ба- чныя на фоне палатна цяжкіх дубовых дзвя- Рэй. Такія завесы — узор спалучэння кан- струкцыйнасці і дэкаратыўнасці. Завіткі-ад- галінаванні — не толькі дэкор, але і кан- струкцыйны прыём, дзякуючы якому на- Грузка ад палатна дзвярэй больш раўнамерна размяркоўваецца на завесу, жорстка мацуе дошкі. Таму такая кам- пазіцыя завесы, з'явіўшыся ў раманскую эпоху, прайшла скрозь усе часы і мастацкія стылі, пазбаўляючыся ад залішняй дэка- ратыўнасці і набліжаючыся да канструкцый- най логікі. Прыкметны след яна пакінула і ў народньім дойлідстве, у тым ліку і ў бела- рускім. Праўда, народныя майстры часта досыць адвольна абыходзіліся з такой кам- пазіцыяй, па-свойму інтэрпрэтавалі яе# ча- сам вельмі прыблізна імітавалі завіткі-ад- галінаванні. Але трапляюцца і амаль класіч- ныя ўзоры, я к, напрыклад# на дзвярах касцёла пачатку 20 ст. ў в.Слабодка Бра- слаўскага раёна20. Відаць, майстар быў да- статкова дасведчаны ў агульнаеўрапейскіх Дасягненнях кавальскага мастацтва. Кам- пазіцыя завесы, праўда, пазбаўлена раман- скай пышнасці і дэкаратыўнасці, яна больш ясная і жывая. Калі падобныя ўзоры ўсё ж выяўляюць яўны ўплыў высокапрафесійнага рамес- ніцкага мастацтва Заходняй Еўропы, акоўка дзвярэй драўляных сельскіх цэркавак Брэс- Цкага Палесся вызначаецца тыпова мясцо- вай народнай інтэрпрэтацыяй. Кожны з вы- яўленых узораў па-свойму арыгінальны, адлюстроўвае ўласныя густы і майстэрства кавалёў, мясцовыя народныя традыцыі, і ў той жа час яны маюць блізкія стылістычныя рысы з падобнымі вырабамі Польшчы, паў- ночнага захаду Украіны і іншых суседніх краін. 3 аднаго боку, гэта з'яўляецца вынікам міжэтнічных сувязяў і блізкіх рысаў у мастацтве суседніх народаў, з друго- гa — сведчыць пра тое, што ўсе яны ўяў- ляюць мясцовую народную інтэрпрэтацыю агульнаеўрапейскіх дасягненняў каваль- Скага рамяства. Найбольш цікавы ўзор — акоўка дзвярэй царквы ў в.Олтуш Маларыцкага раёна# зробленая, відаць, у канцы 19 ст. ў час апошняга капітальнага рамонту будынка.
|