Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
На кожнай створцы дзвярэй — па тры за-
весы. Сярэднія маюць выразны стужкавы Характар, па канцах раздзяляюцца на тры- зубцы. Увесь іншы дэкор у выглядзе тры- зубцаў нібы прыстаўлены да завесаў у месцах мацавання шрубамі да дзвярэй. Стрыжні вінтападобна скручаны (тарсіра- ваны), па канцах раскаваныя і маглі б нага- дваць фігуркі змеяў, калі б не мелі крыху сухаваты, нейкі «калючы» характар. Крыху іншы малюнак маюць верхнія і ніжнія завесы. Стужкі іх у двух месцах раз- двоены і шырока разведзены ў выглядзе ромбаў. Гэта нашмат павялічвае трыва- Ласць мацавання да дзвярэй, у той жа час пучкі тарсіраваных стрыжняў выконваюць дэкаратыўную ролю. Пры ўсёй непаўторнасці і тыпова мясцо- вым народным характары дэкору відаць, што майстар працаваў у традыцыях, уласцівых народнаму мастацкаму каваль- ству як Беларусі, так і суседніх тэрыторый. У сваю чаргу гэтыя традыцыі абапіраліся на дасягненні высокапрафесійнага гарадскога рамяства папярэдніх эпох. Дэкаратыўныя элементы ў выглядзе прыстаўленых да стужкі завесы трызубцаў, што ўтвараюць фігуру ў выглядзе літары Ж, здаўна су- стракаюцца ў народным дойлідстве Еўропы і ўяўляюць сабой ці больш позні варыянт інтэрпрэтацыі раманскіх завіткоў-адгаліна- ванняў, ці самастойную кампазіцыю. Народныя майстры-кавалі, відаць, аддавалі ёй перавагу з-за прастаты і дэкаратыўнасці. Яшчэ адзін варыянт такога дэкору — акоўка дзвярэй капліцы канца 19 ст. ў в.Корчыцы Кобрынскага раёна. Ж-падобны дэкор з тарсіраваных стрыжняў з раскава- нымі канцамі нагадвае птушыныя галоўкі. Дэкор не такі «калючы», як у Олтушы, ад- галінаванні закручваюцда пластычна і жыва, без абавязковай сіметрыі. Амаль такая ж кампазіцыя аздабляе дзверы капліцы ў в.Ляхаўцы Маларыцкага Мастацкая апрацоўка металу раёна. Тут яна, праўда, гранічна спрошча- ная: завеса — з шыннага жалеза, па кан- цах злёгку раскаваная, Ж-падобныя эле- менты нешматлікія, але надта «жывыя», розных памераў і формаў. Яны то закру- чваюцца, то адыходзяць уверх і ўніз, нагад- ваючы лапкі нейкіх насякомых. Акрамя такіх узораў, якія выяўляюць, з аднаго боку, уплыў мясцовых народных традыцый, з другога — інтэрпрэтацыю да- сягненняў высокапрафесійнага гарадскога рамяства Еўропы, сустракаюцца прыкпады ярка індывідуальнай творчасці, якім цяжка знайсці аналогіі. Такім з'яўляецца дэкор дзвярэй былога касцёпа Міхала ў в.Цімка- вічы Капыльскага раёна, выкананы, відаць, у другой палове 19 ст. ў час пераробкі яго ў царкву. Асабліва арыгінальныя завесы на дзвярах прытвора. Яны ўяўляюць сабою дубовыя галіны з лістамі і жапудамі, што надзвычай дэкаратыўна і маляўніча ўкрыва-
|