Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Быпо дакладна вядома, што гэта ручная ра-
бота. Спецыяльным зубілцам з паўкруглым лязом краі бляшанай стужкі насякапіся раў- намерна размешчанымі выемкамі і высту- памі, утвараючы аднародны, па-свойму прыгожы рытм, узмоцнены паўкруглымі плешкамі каваных цвікоў. Пэўная аднастай- насць парушаецца некаторымі «нестандар- тнымі» элементамі: высечанымі на стужцы ці асобнай накладцы годам вырабу, крыжа- падобнымі фігурамі, архаічнымі сілуэтамі птушак. Па сутнасці, гэта ўжо не столькі акоўка, колькі прасечка, традыцыі якой па- Мастацкая апрацоўка металу клалі пачатак новаму, пашыранаму на За- ходнім Палессі віду народнага мастацтва. Дэкараваныя такім чынам куфры выра- блялі ў Давыд-Гарадку. і ў 1920 — 30-я гады. Пазней попыт на такія куфры знізіўся, у моду ўвайшлі распісныя паліхромныя. Аднак да гэтага давыдгарадоцкія куфры з прасячным дэкорам паспелі набыць папуля- рнасць на ўсім Палессі і нават пакласці па- чатак промыслу ў іншых рэгіёнах, напры- клад на Тураўшчыне. Яшчэ і ў пасляваенныя гады вырабам куфраў з прасечкаю займа- ліся ў некаторых вёсках Лельчыцкага ра- ёна32. Бляшаны дэкор і яго размяшчэнне практычна нічым не адрозніваліся ад выра- баў давыд-гарадоцкіх майстроў. Акоўкай куфраў займаліся таксама ў Пінску, Лагі- шыне, Кажан-Гарадку і іншых папескіх мяс- Тэчках. Мастацкія асаблівасці акаваных куфраў іншых рэгіёнаў Беларусі значна менш выразныя, фігурная акоўка не мела знач- Нага пашырэння. Да таго ж да канца 19 ст. ролю сховішча для пасагу ў народным по- быце беларусаў наогул выконвалі бандар- Ныя вырабы (кублы). Капі звярнуцца да мастацкага кавальства як аднаго з відаў сучаснага народнага ма- стацтва Беларусі, то ў дадзеным выпадку размову можна весці не столькі пра маста- цкае кавапьства, колькі пра мастацкую апрацоўку металу ў цэлым, дзе ўласна ка- вальства займае сціплае месца. Кавалі і сёння ёсць у кожнай калгаснай ці саўгаснай гаспадарцы, аднак гэта перш за ўсё май- стры па рамонце селыасінвентару і тэхнікі, якія валодаюць не столькі традыцыйнымі ві- дамі кавальскай апрацоўкі металу, колькі газа- і электразваркай, слясарнымі работа- мі, паяннем і інш. Звузілася сфера выкары- стання кавальства і ў народным побыце, па- колькі народнае дойлідства сёння амаль цалкам абыходзіцца вырабамі прамы- словай вытворчасці. Гэта ж датычыць сель- гасінвентару і большасці рэчаў хатняга ўжытку. Тым не менш ёсць некапькі сфераў суча- снага побыту, дзе метал набыў сёння зна- Чнае пашырэнне. Прыкметную групу мета- В.А трашкевіч. Люстра. 1987. Гродна. А.Д у б ін а. Попельніца *Конь1996. Глы- Бокае. Народнае мастацтва Беларусі лічных вырабаў складаюць вароты, агаро- джы, весніцы, бапюстрады, а таксама намагільныя агароджы і помнікі. Іх выраб у апошнія дзесяцігоддзі набыў значнае пашы- рэнне як на Беларусі, так і за яе межамі і ўжо стаў своеасаблівай традыцыяй. Пры знаёмстве з падобнымі вырабамі су- часнай мастацкай апрацоўкі металу ў вочы кідаецца надзвычайная разнастайнасць ма- люнкаў і кампазіцыі дэкору, што сведчыць пра яўную перавагу самадзейнага пачатку. Нямала эклектычных маламастацкіх выра- баў, не заўсёды адчуваецца добры густ, заўважаюцца выпадковыя з'явы. Часам для вырабаў скарыстоўваюцца розныя абрэзкі арматуры і труб, адыходы прамысловай штампоўкі, разнастайны падручны матэ- рыял. Але капі такая самадзейная з'ява з часам набывае ў рэгіёне значнае пашырэн- не, выпрацоўваецца своеасаблівая мясцо- вая традыцыя, якая адсейвае ўсё лішняе,
|