Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Grabowski J. Sztuka ludowa. Warszawa, 1977. S.
270. Тамсама. C. 269. Reinfuss R. Ludowe kowalstwo artystyczne w Polsce. S. 244—246. Тамсама. C. 246. Рождественская С.Б. Русская народмая х у д о ж е - ственная традмцмя в современном обіцестве. М С. 169. ВЫРАБЫ САЛОМЫ, ЛАЗЫ, БЯРОСТЫ, ПАПЕРЫ MACTAUKAE СААОМАПАЯЦЕННЕ АПАІКАЦЫЯ СААОМАЙ ПА АРЭВЕ I ТКАНІНЕ ПАЯЦЕННЕ 3 ААЗЫ ВЫРАБЫ 3 БЯРОСТЫ ВЫШНАНКІ Чыста народным відам мастацтва з'яўля- ецца выраб разнастайных рэчаў з такіх тан- ных і шырокадаступных матэрыялаў, як са- лома, лаза, луб, бяроста, корань, чарот і інш. Гэтыя матэрыяпы ў побыце спавян і ін- шых еўрапейскіх народаў выкарыстоўвалі- ся, відаць, яшчэ ў глыбокай старажытнасці, хоць з-за іх недаўгавечнасці ўзоры вырабаў не захаваліся. Можна меркаваць, што гэ- тыя матэрыяпы шырока скарыстоўваліся дпя вырабу розных бытавых прадметаў утылітарнага і утылітарна-дэкаратыўнага Прызначэння. Археалагічныя дадзеныя, а таксама да- спедаванні лінгвістаў і этнографаў свед- чаць, што пляценне з каранёў і галінак дрэў, распін і траў, поўсці і валасоў было вядома ў ж о ў эпоху неаліту і папярэднічала кераміцы і ткацтву'. На думку вучоных, ужо ў каменным веку бытавапі плеценыя лапці2. Археолагі мяркуюць пра бытаванне жылля з плеценымі з лазы і абмазанымі mi- Han сценамі3. На Папессі такая тэхніка су- стракалася яшчэ і ў 19 — пачатку 20 ста- Годдзя. Выкарыстанне саломы як матэрыялу для ппяцення адносіцца да больш позняга перы- Яду, звязанага з пашырэннем земляробст- ва — мяжы 2—1-га тысячагоддзяў да н.э. Шырокае культываванне пшаніцы і жыта забяспечвала чалавека не толькі хпебам, але і саломай — выдатным матэрыялам, які не патрабуе спецыяльнай нарыхтоўкі і заўсёды маецца ў гаспадарцы ў дастатко- вай колькасці. Роўныя, доўгія, пластычныя саломіны былі вельмі прыдатным матэрыя- лам для вырабу разнастайных рэчаў. Шырокае выкарыстанне саломы як матэ- рыялу для пляцення абумоўлена таксама непарыўнай сувяззю яе з аграрна-магічны- мі ўяўленнямі старажытных земляробаў. Такая аграрна-магічная сімволіка збожжа, звязаная з анімістычнымі ўяўленнямі ста- ражытных земляробаў аб вегетатыўных дэ- манах хлебных палёў, аб божаствах раслін- насці, якія паміраюць і ўваскрасаюць, у трансфармаваным выглядзе захавалася ў каляндарных звычаях і абрадах, якія садзей- нічалі развіццю разнастайных формаў на- роднай творчасці. Яны ж даюць багаты ма- тэрыял і па выкарыстанні ў народнай абрад- насці саломы і розных вырабаў з яе, што выконвалі функцыю забеспячэння будучага ўраджаю, урадпівасці ЗЯАЛЛІ І сямейнага да-
|