Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Царская брама. Пачатак 19 cm. Дрэва, са-
лома, кавалачкі тканін, пляценне. Лемяшэ- вічы Пінскага раёна. НММ. настанныя, аднак гэта толькі меркаванне, бо дастатковай колькасці старых узораў такіх вырабаў, на жаль, не захавалася. 3 асаблівым майстэрствам пластычныя і дэкаратыўныя якасці саломы выявіліся ў вы- рабе рэчаў з пераважнай мастацкай функ- цыяй — шкатулак і куфэркаў. Хоць яны не пазбаўлены утылітарнасці, аднак скары- стоўваліся галоўным чынам як яўна дэка- ратыўная дэталь сціплага традыцыйнага інтэр'ера, нярэдка выконвалі ролю пада- рунка. У 1-й палове 20 ст. шкатулкі сустра- каліся паўсюль, гарманіруючы з вышыва- нымі, тканымі, распіснымі вырабамі. Яшчэ ў першыя пасляваенныя гады такія вырабы сустракаліся на рынках, карысталіся попы- там як сярод сялян, так і мяшчан. Вядомыя яны таксама ў рускіх, народаў Прыбалтыкі, карэлаў і інш. Мастацкасць вобраза гэтых вырабаў стваралася спецыфічнымі прыёмамі пля- цення, сярод якіх пераважалі вітая пляцёнка і плоскі ці выпуклы квадрат, які атрымліва- ецца пачарговым перапляценнем перавітых саломінкай перакладзін крыжавіны з дзвюх Фрагмент дэкору царскай брамы. Пачатак 19 cm. Дрэва, салома, кавалачкі тканін, пля- ценне. Лемяшэвічы Пінскага раёна. НММ. Ш : Штж т ' ш т Ж Ы Ж І ^ - Ш ^ Ь Я 0 Г - # 3 mШm ФШШ \ t ~ < W ж ж " М 1 1 тввт ^ Ш ^.ШшШ ham & ш.МШшяш ' т І Ш- Народнае мастацтва Беларусі палачак. Гэты пастаўлены на вугал квадрат утварае ромб. Такая саламяная фігура ў выглядзе падвесак, крыжоў і іншых дэталяў выкарыстоўвалася ў калядных і велікодных аздобах славянскіх і іншых земляробчых на- родаў. Нельга не згадаць семантычнае зна- чэнне ромба і ў іншых відах народнага мас- Тацтва, напрыклад у трохгранна-выемчатай разьбе ці ткацтве. 3 дажыначнай абрадна- сцю звязана таксама і вітая пляцёнка. Гэтыя старажытныя рамбічныя фігуры і вітыя пля- цёнкі аграрна-абрадавага прызначэння пры вырабе куфэркаў злучыліся ў досыць дэка- ратыўныя кампазіцыі, якія раскрываюць ле- пшыя мастацка-пластычныя ўласцівасці са- Ломы. Адзін з найбольш ранніх уцалелых узо- раў падобных вырабаў — шкатулка пер- шай паловы 19 ст. з Дзяржаўнага гістары- Чнага музея (Масква). Яна сабрана на кар- касах з драўляных палачак і сшытых адна з адной пляцёнак, якія акаймоўваюць рамбіч- ныя ўстаўкі. У цэнтр кожнай з іх устаўлены каляровыя шматкі тканіны, у залацістай са- Фрагмент дэкору царскай брамы. Пачатак 19 cm. Дрэва, салома, кавалачкі тканін, пля- ценне, жывапіс. Вавулічы Драгічынскага раёна. НММ. ламянай акаймоўцы яны нагадваюць сама-
|