Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Тэрным для таго часу канонам.
Усе ўзоры ўцалелых брамаў вырашаны аднатыпна, як і кананічныя драўляныя разь- бяныя творы, што паслужылі прататыпам для саломапляцельшчыкаў. Яны маюць па дзве створкі з закругленым ці фігурным Цацка •*Козлік*•. Пачатак 20 cm. Балотная трава, ніткі, пляценне. Гомельшчына. дмэ. Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы верхам, кампазіцыя якіх будуецца ў адпа- веднасці з размяшчэннем жывапісных клей- маў, што сваёй крыху грубавата-наіўнай манерай пісьма таксама выдаюць почырк мясцовых жывапісцаў. Дзівоснае падабенства ўсіх узораў — у выкарыстанні адных і тых жа канструкцый- на-мастацкіх прыёмаў. Уся кампазіцыя бу- дуецца на выкарыстанні вітой пляцёнкі і рамбічных уставак. Пляцёнкі ўтвараюць вертыкальныя і гарызантальныя цягі, раўна- мерна падзеленыя на квадрацікі, запоўне- ныя рамбічнымі ўстаўкамі. Гэтак жа выра- шаны і круглыя акаймоўкі клеймаў, пра- межкі запоўнены крыжападобнымі фігурамі з маленькіх ромбікаў, кругамі, квадратамі. Створкі «гродзенскай» і вавуліцкай бра- маў — трохчасткавыя, яны ўтвараюць ні- быта рамы для клеймаў — буйных і шчыль- на ўстаўленых у рамы, як у вавуліцкай, ці невялікіх, свабодна размешчаных, як у «гродзенскай». Такая багатая, надзвычай дэкаратыўная акаймоўка параўнальна невя- лікіх клеймаў акцэнтуе на іх неабходную ўвагу, хоць, зразумела, найбольшы эфект В.Г аўрылюк. Палешукі. 1979. дрэва, ніткі, пляценне. Брэст. Салома, стварае залацісты ажур саламянага пля- Цення. У лемяшэвіцкай браме клеймы ўвогуле адсутнічаюць, твор уяўляе сабой суцэльны дыван саламянага пляцення. Відаць, таму кананічная кампазіцыя яе не вытрымана, створкі не трох-, а двухчасткавыя. У ко- жным з утвораных прамавугольнікаў — па дзве шчыльна састыкаваныя разеткі, у цэн- тры кожнай з іх — рамбічныя фігуры ў акаймоўцы пляцёнкі. 3 разеткамі яны злу- чаны палачкамі, на якіх выплецены малень- кія ромбікі, так што кампазіцыя ў разетцы нагадвае сонца з промнямі. Няцяжка ўявіць эфект, які стваралі бра- мы і іншыя вырабы з саломы ў сціплым ін- тэр'еры сельскай царквы. Размешчаныя пад рознымі вугламі і ў розных плоскасцях саломінкі пераліваліся ў сонечных промнях ці мігценні свечак. Устаноўленыя ў вяршыні ромбаў кавалачкі каляровых тканін на фоне саломы мігцелі, быццам каштоўныя камяні. Такім чынам, саламянае ўбранне інтэр'е- раў палескіх цзркваў спраўлялася са сваёй роляю не горш, чым папулярная ў тыя часы В.Гаўрылюк. Конь. 1963. Салома, ніткі, Пляценне. Брэст. >: % * * ш ^ Ш s * л іг Народнае мастацтва Беларусі пазалочаная аб'ёмна-ажурная разьба па Дрэве. Такую замену хоць у ж о і нямоднага, але яшчэ папулярнага ў тыя часы віду манумен- тальна-дэкаратыўнага афармлення ікана- стасаў можна растлумачыць па-рознаму. Найперш — дарагавізнай пазалочанай аб'ёмна-ажурнай разьбы для небагатых сельскіх цэркваў. Выкарыстаўшы танны ма- тэрыял і традыцыйную тэхналогію яго апра- цоўкі, народныя майстры змаглі дабіцца таго ж эфекту дэкаратыўнасці і ўрачыстас- ці, як і сродкамі дарагой пазалочанай разь- Бы. Аднак, думаецца, не толькі гэтымі мер- каваннямі маглі кіравацца народныя майст- ры-сапомаппяцельшчыкі. Сапамянае ўбранне царкоўных інтэр'ераў дзівосным чынам спалучае ў сабе хрысціянскую сімволіку і
|