Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Адраджэнне мастацкага сапомапляцення
на Брэсцкай і Магілёўскай фабрыках, шы- рокая папулярнасць, якую яно неўзабаве набыло, у тым ліку і за межамі Беларусі, далі штуршок для значнага пашырэння промыспу. У пачатку 1970-х гадоў салома- пляценнем сталі займацца і на іншых фа- брыках мастацкіх вырабаў, у сістэме Мас- тацкага фонду і інш. Саламяная пластыка з гэтага часу становіцца найбольш яркай з'я- вай на выстаўках беларускага народнага мастацтва, а тэрмін «беларуская саломка» становіцца энцыклапедычным, сцвердзіўшы тым самым высокі ўзровень гэтага віду на- роднай творчасці і яго выключнае месца ў культуры Беларусі і еўрапейскім кантэксце. Аднак спецыфіка прамысловай вытвор- часці, якая на першым этапе з'явілася сты- мулам для развіцця арыгінальнага промы- слу, неўзабаве стала яго тормазам. Да- сягнуўшы пэўнага ўзроўню, далейшыя знаходкі промыслу не надта сталі адроз- нівацца ад папярэдніх дасягненняў. Патра- баванне пастаяннага абнаўлення асартыме- Саломапляцельшчыкі Г. і Я. Саламянкі з Ба- ранавічаў. 1980. Народнае мастацтва Беларусі нту як быццам павінна стымуляваць пошукі развіцця промыспу, і ў той жа час паточ- насць вытворчасці, неабходнасць масавага тыражавання стрымліваюць гэтае развіццё, вымушаючы майстроў трымацца ў рамках простых формаў і нескладаных сюжэтаў. Новы этап у развіцці «беларускай сапом- кі» звязаны з дзейнасцю саломапляцель- шчыкаў у сістэме Мастацкага фонду, дзе не стрымліваўся творчы патэнцыял май- строў. Менавіта ў сістэме Мастацкага фон- ду творчасць саломапляцельшчыкаў пе- раўзышла «ўсе магчымыя чаканні»42. Развіццё саломапляцення ў сістэме Ма- Стацкага фонду пачалося амапь адначасова З пашырэннем промыслу на прадпрыемс- твах мастацкай прамысловасці. Пэўны час гэтае развіццё ішло паралельна, але неўза- баве стала ўсё больш размяжоўвацца. Да- сягнуўшы пэўнага ўзроўню ў мастацкіх промыслах, у сістэме Мастацкага фонду сапомапляценне прадаўжала развівацца і ўдасканальвацца. З'явіліся новыя майстры з уласным творчым почыркам. Перш за ўсё гэта Т.Агафоненка (дачка В.Гаўрылюк) і яе вучаніца Л.Главацкая — шырока вядомыя сёння майстрыхі мастацкага саломапляцен- ня, творчасць якіх большасцю сваіх рысаў вельмі блізкая. Нельга не здзіўляцца фанта- зіі і майстэрству пляцельшчыц, якія ўзнялі На такую вышыню традыцыйнае рамяство. Асноўны жанр Т.Агафоненка і Л.Главац- кай, як і іншых сапомапляцельшчыц Маста- цкага фонду, — анімалістыка, выраб раз- настайных фігурак пеўняў, паўлінаў, коней, аленяў і інш. Такое абмежаванне творчасці традыцыйнымі ўзорамі дазволіла, з аднаго
|