Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Падобнай аздобаю з тонка адкаванага
стрыжня, якая выходзіць з цэнтра крыжа да яго канцоў. Такія змейкі запаўняюць пра- стору і паміж перакладзінамі крыжа, утва- раючы своеасаблівыя прамяні — адзіна- рныя, двайныя, трайныя. Нярэдка ўтвараец- ца зграбная кампазіцыя, што нагадвае сонца са ззяннем, уражанне дапаўняецца круглым дыскам на скрыжаванні. Крыжы на праваслаўных і уніяцкіх храмах у многіх выпадках дапаўняюцца сілуэтам паўмесяца ў ніжняй частцы, што характэ- рна таксама для вырабаў заходняй Укра- іны, рэгіёнаў з праваслаўным насельніцтвам усходняй Польшчы і суседніх тэрыторый Літвы. Паўмесяц павінен быў сімвалізаваць перамогу хрысціянства над язычніцтвам, аднак якраз такія крыжы ў многіх выпадках сведчаць, што паўмесяц мірна ўжываўся з язычніцкай сімволікай. I дыск з промнямі, што нагадваў сонца, і змейкападобныя эле- менты ўказваюць на язычніцкае пакланенне сілам прыроды, якое да 20 ст. амаль за- быта, але традыцыйна выяўляецца ў дэ- коры крыжоў. Некаторыя іх узоры ўвогуле нагадваюць нейкія дзівосныя распіны (цар- Акаваны куфар. Пачатак 20 cm. Давыд-Га- радок Столінскага раёна. П.Б а г р ы м. Фрагмент жырандолі. 1881. Крошын Баранавіцкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі ква ў в.Крупец Добрушскага раёна), часам з амаль поўнай імітацыяй распінных пара- сткаў (царква ў в.Беражное Столінскага ра- ёна). На фоне неба такія ажурныя кам- пазіцыі выглядаюць вельмі мапяўніча. Язычніцкія перажыткі аказаліся настолькі жывучыя, а дэкаратыўнасць падобных вы- рабаў такая ўражлівая, што нават каталіц- кая рэгламентацыя не змагла іх перамагчы. Напрыклад, крыж на касцёле ў в.Ліпнішкі (Іўеўскі раён) нагадвае дзівосную кветку са «змейкамі», распіннымі парасткамі з ліс- тамі і цюльпанападобнымі матывамі па кан- цах. Падобныя вырашэнні характэрныя і дпя Літвы, дзе хрысціянства (каталіцтва) было прынята значна пазней і таму язычніцкія пе- ражыткі праявіпіся яшчэ мацней24. Адсутнасць да апошняга часу публікацый па каваных крыжах Беларусі і параўнаўча нешматлікі ўцалелы да нашых дзён рэчавы матэрыял тлумачаць думку, быццам такія вырабы характэрны гапоўным чынам для Літвы і Польшчы. М і ж тым самі польскія да- спедчыкі сцвярджаюць, што найбольш ціка- выя ў дэкаратыўных адносінах якраз унія- цкія і праваспаўныя крыжы2 5, характэрныя галоўным чынам для Падпяшша, населе- нага праваслаўнымі беларусамі. Гэта ж да- тычыць і Беларусі, а таксама сумежных тэ- рыторый Літвы. Такім чынам, каваныя кры- жы Беларусі арганічна ўваходзяць у адзіны арэал іх пашырэння, што ўключае суме- жныя тэрыторыі Беларусі, Літвы, Украіны, Польшчы.
|